Referat Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego

Referatu Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego

Kierownik Wydziału: Barbara Balcerak - Makowska

Tel: 046 874 80 70 wew. 32

Referat Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego podlega bezpośrednio Wójtowi.

Do zakresu działania Referatu Infrastruktury i Rozwoju Gospodarczego w szczególności należy:

1) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych;

2) prowadzenie spraw przypisanych gminie w zakresie łowiectwa;

3) realizacja zadań gminy w zakresie ochrony zwierząt, w tym zwłaszcza: zwalczanie

zaraźliwych chorób zwierzęcych, rejestracja psów ras uznanych za agresywne i organizacja utylizacji padliny, współdziałanie w tym zakresie ze służbami weterynarii;

4) realizacja programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy,

5) realizacja zadań gminy w dziedzinie nasiennictwa;

6) współdziałanie z powołanymi instytucjami w zakresie kwarantanny i ochrony roślin;

7) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy – Prawo wodne, dotyczących zwłaszcza gospodarki wodnej;

8) prowadzenie spraw z zakresu ochrony gruntów rolnych i leśnych, w tym:

a) przeznaczania gruntów na cele nierolnicze i nieleśne,

b) rolniczego wykorzystania gruntów,

c) rekultywacji nieużytków, gruntów zdewastowanych i zdegradowanych – przywracanie żyzności takich gleb,

9) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy – Prawo ochrony środowiska, w tym:

a) prowadzenie gminnych programów w tym zakresie,

b) zezwolenia na usuwanie drzew i krzewów,

c) współpraca z konserwatorem przyrody w sprawach właściwego utrzymania pomników

przyrody, przygotowywanie dokumentów do wyznaczania pomników przyrody, użytków

ekologicznych i innych obszarów chronionych

d) prowadzenie postępowań w sprawie oceny oddziaływania na środowisko planowanych

przedsięwzięć, przygotowywanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na

realizacje przedsięwzięcia,

e) koordynowanie wykonania obowiązków gminy określonych w wojewódzkim planie

gospodarki odpadami,

f) realizacja zadań gminy w zakresie usuwania azbestu,

10) organizacja utrzymania porządku i czystości na terenie gminy, a także bezpośrednie utrzymanie porządku i czystości w obiektach komunalnych, drogach, ulicach i placach oraz innych miejscach publicznych nie podlegających zarządowi innych podmiotów i instytucji;

11) realizacja zadań gminy w dziedzinie postępowania z odpadami i ściekami oraz współdziałanie z powiatowym inspektorem sanitarnym w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego na terenie gminy;

12) dokonywanie wpisów w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,

13) ewidencjonowanie umów na wywóz nieczystości ciekłych zawieranych przez mieszkańców gminy, zbiorników bezodpływowych na ścieki, przydomowych oczyszczalni ścieków,

14) Z zakresu zadań wynikających ze zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w tym:

a) przygotowywanie projektów uchwał  

b) rozliczanie deklaracji na odbiór odpadów komunalnych;

c) analizowanie stanu gospodarowania odpadami komunalnymi;

d) prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie.

15) tworzenie i gospodarowanie gminnym funduszem ochrony środowiska i gospodarki wodnej;

16) nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa stanowiących o cmentarzach i chowaniu zmarłych;

17) prowadzenie spraw związanych z numeracją porządkową nieruchomości i posesji, nazewnictwem ulic i placów, w tym dbałość o właściwe ich oznakowanie;

18) realizacja nakazanych działań związanych z zabezpieczeniem przed powodzią;

19) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy – Prawo energetyczne i innych ustaw w zakresie zaopatrzenia gminy w niezbędne dostawy energii elektrycznej, cieplnej i gazu;

20) zarządzanie siecią zbiorowego zaopatrzenia w wodę, w tym inwestycje, eksploatacja i rozliczanie kosztów wodociągów gminnych i stacji ujęć wody;

21) nadzór i organizacja robót publicznych, prac interwencyjnych oraz realizacja innych programów w zakresie aktywnych form zwalczania bezrobocia;

22) współpraca ze służbami powiatowego nadzoru architektoniczno – budowlanymi;

23) zajmowanie nieruchomości na cele wojskowe i obronne;

24) wydawanie zezwoleń na zarobkowy przewóz osób pojazdami samochodowymi na terenie gminy oraz uzgadnianie rozkładów jazdy;

25) gospodarowanie sprzętem, materiałami i środkami zaopatrzenia wewnętrznego pracowników obsługi;

26) współpraca i współdziałanie ze związkami zawodowymi rolników, izbami rolniczymi, ośrodkami doradztwa rolniczego oraz instytucjami działającymi na rzecz rolnictwa;

27) wykonywanie zadań  gminy związanych z prowadzeniem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

28) ustalanie czasu pracy placówek handlowych, usługowych i gastronomicznych, a także zarządzanie targami i targowiskami;

29) wnioskowanie w zakresie ustalania zasad usytuowania miejsc i warunków sprzedaży napojów alkoholowych,

30) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych;

31) realizacja zadań gminy w zakresie przeciwdziałania patologiom społecznym, w tym wydawanie zezwoleń na uprawę maku i konopi;

32) prowadzenie spraw wynikających z zarządzania drogami gminnymi, budowlami drogowymi, placami i ciągami pieszymi – powiatowymi na podstawie i w zakresie odrębnych porozumień, a w szczególności:

a) przygotowywanie projektów rozstrzygnięć, wniosków i stanowisk organów gminy dotyczących zaliczenia dróg i ulic do poszczególnych kategorii,

b) projektowanie przebiegu dróg,

c) budowa, modernizacja, remonty, naprawy i ochrona dróg,

d) zarządzanie drogami, w tym oznakowanie dróg,

e) całoroczne utrzymanie przejezdności dróg,

f) określanie szczególnego korzystania z dróg, w tym:

- wykorzystywania pasów drogowych na cele niekomunikacyjne,

- uzgadnianie zezwoleń na zjazdy z dróg i wjazdy,

- umieszczanie reklam i innych instalacji w pasach drogowych,

g) koordynacja i obsługa współpracy z innymi zarządcami dróg publicznych;

33) utrzymanie porządków i czystości na przystankach publicznej komunikacji drogowej;

34) ustalanie udziału jednostek gospodarki uspołecznionej w kosztach budowy, modernizacji i ochrony drogi zakładowej w przypadku, gdy droga ta stanowi dojazd do więcej niż jednej jednostki, a jednostki te nie ustaliły udziału w drodze porozumienia;

35) administrowanie, gospodarowanie i zarządzanie gminnym zasobem lokalowym oraz nieruchomościami budynkowymi;

36) przyjmowanie nieodpłatne na własność gminy zakładowych budynków mieszkalnych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną;

37) realizacja zadań gminy w procesie przekształcania prawa wieczystego użytkowania osób fizycznych w prawo własności;

38) prowadzenie spraw inwestycyjnych i remontowych gminy, z wyłączeniem inwestycji i remontów w oświacie, kulturze i sporcie;

39) tworzenie i utrzymywanie terenów zielonych;

40) przeciwdziałanie nieformalnemu obrotowi ziemią;

41) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego;

42) prowadzenie spraw związanych z komunalizacją nieruchomości z mocy prawa lub na wniosek, w tym nabywaniu nieruchomości niezbędnych do realizacji zadań gminy;

43) realizacja zadań gminy wynikających z ustawy o gospodarce gruntami, a w szczególności:

a) gospodarowanie i zarządzanie komunalnymi gruntami zabudowanymi i przeznaczonymi w planach zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę, w tym ich zbywanie, oddawanie w użytkowanie wieczyste, użytkowanie, dzierżawę, najem, użyczenie, w trwały zarząd oraz przekazywanie ich na cele szczególne,

b) ustalanie ich cen i opłat za korzystanie,

c) organizowanie przetargów na zbycie prawa własności lub użytkowania wieczystego,

d) prowadzenie ewidencji mienia komunalnego,

e) podziały nieruchomości nierolnych,

f) scalanie gruntów pod budownictwo mieszkaniowe;

44) prowadzenie całokształtu spraw z zakresu gospodarki przestrzennej, a w szczególności:

a) opracowywanie materiałów i danych do studium uwarunkowań i kierunków

zagospodarowania przestrzennego gminy,

b) przygotowywanie materiałów do dokumentów planistycznych gminy, w tym projektów stosownych uchwał i ogłoszeń,

c) koordynacja i obsługa działań związanych z opiniowaniem i uzgadnianiem dokumentów planistycznych,

d) przechowywanie planu zagospodarowania przestrzennego i wydawanie pochodnych z planu, w szczególności wypisów i wyrysów,

e) dokonywanie analiz wniosków w sprawie sporządzenia lub zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, ocena tych zmian i przygotowywanie jej wyników,

f) załatwianie spraw związanych z roszczeniami finansowymi wynikającymi z ustaleń miejscowych planów zagospodarowania,

g) prowadzenie spraw i przygotowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu;

45) nadzór nad oświetleniem ulicznym w gminie;

46) realizacja zadań gminy z zakresu ochrony przeciwpożarowej, a zwłaszcza:

a) zapewnianie ochotniczym strażom pożarnym niezbędnych warunków i środków do utrzymania pełnej sprawności techniczno – operacyjnej,

b) zapewnianie na terenie gminy dostępu do zasobów wody na cele gaśnicze,

c) współpraca z Zarządem Gminnym OSP i jednostkami OSP oraz instytucjami nadrzędnymi (w zakresie bezpieczeństwa ppoż w gminie);

47) prowadzenie archiwum zakładowego;

48) prowadzenie całokształtu spraw związanych z obroną cywilną i działaniami antykryzysowymi;

49) wykonywanie w pełnym zakresie zadań związanych z powszechnym obowiązkiem obronności kraju przez ścisłe w tym zakresie współdziałanie z organami wojskowymi;

50) zaopatrzenie wewnętrzne i gospodarka drukami, formularzami i innymi materiałami, wyposażeniem i sprzętem;

51) zapewnianie w Urzędzie warunków bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zabezpieczeniem ppoż,

52) realizacja innych zadań z zakresu działania Referatu wynikających z nowo obowiązujących przepisów prawa, a także zleconych przez Wójta.

2. Referat przy znakowaniu spraw używa symbolu „IRG”.